logoGenetica

tituloGenetica

logoIcb

englishFlag

A incidência da colite infecciosa consequente à antibioticoterapia tem aumentado muito nos últimos anos, especialmente em pacientes idosos hospitalizados. O Clostridium difficile é o agente patogênico causal mais frequentemente associado a estes casos. A toxina A do C. difficile é um importante fator de virulência desta bactéria envolvido na patogênese da diarréia decorrente do uso de antibióticos e também da colite pseudomembranosa, condições caracterizadas por intensa inflamação e secreção intestinal. A Pentraxina 3 (PTX3) é uma proteína de fase aguda produzida em resposta a vários estímulos pro inflamatórios dentre eles IL1B e TNFA, importantes mediadores da colite. Estudos prévios do nosso grupo mostraram que Ptx3 é produzida localmente nos sítios de inflamação e age exacerbando a resposta inflamatória. Em um modelo de colite causado pela injeção da Toxina A em alça ileal de camundongos C57BL/6, mostramos que os níveis locais de Ptx3 aumentam drasticamente. Entretanto, o papel desta pentraxina na patogênese da colite induzida por Toxina A ainda não foi elucidado. O objetivo desta proposta é investigar o papel de Ptx3 na colite induzida pela Toxina A de C. dificille. Com nossos resultados pretendemos contribuir não só para o entendimento dos mecanismos envolvidos na patogênese da colite induzida pela TxA de C. difficile como também na elucidação do papel de Ptx3 na inflamação.

Apoio financeiro: FAPESP, CNPq, PRPQ/UFMG

English version

Study of the role of the pentraxin 3 in the enteritis caused by toxin A from Clostridium difficile The incidence of infectious colitis subsequent to antibiotics has increased greatly in recent years, especially in elderly hospitalized patients. Clostridium difficile is the causative pathogen most frequently associated with these cases. The toxin of C. difficile is an important virulence factor of the bacteria involved in the pathogenesis of diarrhea resulting from antibiotic use and also pseudomembranous colitis, conditions characterized by intense inflammation and intestinal secretion. The Pentraxin 3 (PTX3) is an acute phase protein produced in response to various pro inflammatory stimuli among them IL1B and TNFA, important mediators of colitis. Previous studies of our group have shown that PTX3 is produced locally in inflammation sites and acts exacerbating the inflammatory response. In a model of colitis caused by the injection of Toxin A in the ilea of C57BL /6 mice, we showed that local levels of PTX3 increased dramatically. However, the role of PTX3 in the pathogenesis of colitis has not been elucidated. The purpose of this proposal is to investigate the role of PTX3 in colitis induced by toxin A of C. dificille. With our results we intend to contribute not only to the understanding of the mechanisms involved in the pathogenesis of colitis induced by C. difficile TxA as well as with the elucidation of the role of PTX3 in inflammation.

Financial support: FAPESP, CNPq, PRPQ / UFMG

Laboratório de Genética Experimental (LGEX)
abalen@ufmg.br

logoUfmg